UZ Brussel - Een creatief jaarverslag

Met UZ Brussel bouwen we al jaren een sterk partnership uit. Momenteel werken we aan ons zesde jaarverslag voor het ziekenhuis.

Case Uz Logo 2x
Case Uz14 Img1 2x

Elk jaar wil UZ Brussel uitpakken met zijn jaarverslag. Geen droge pdf, maar wel een digitale ervaring die zowel interne stakeholders als het grote publiek kan boeien. Het jaarverslag moet statistieken en de visie van het ziekenhuis weergeven. Maar het mag een persoonlijke toets krijgen, door ook de focus te leggen op de patiënten.

Case Uz14 Img2 2x
Case Uz14 Img3 2x

Een verslag met een verhaal

Om de 2 doelgroepen te bereiken, maakten we 2 lagen. Op de eerste laag vormen 9 patiënten de rode draad doorheen het jaarverslag. Zij vertellen hun verhaal aan het grote publiek en onderstrepen wat voor hen de kern van de zorg is. Na elk verhaal kan de gebruiker verder naar de tweede laag. Daar zijn de details en statistieken in duidelijke responsive infographics gegoten.

Bits of technical innovation

Er zitten heel wat technische hoogstandjes achter het digitale jaarverslag:

  • een strakke structuur en code die de gebruiker een zeer vlotte ervaring ondanks de grote hoeveelheid content en preloading

  • parallax-effecten met code (geen video) om de high-end fotografie te benadrukken

  • kernzinnen en quotes van de patiënt die synchroon verschijnen met de audio (én met meertaligheid)

  • responsive website en infographics

  • een interactieve ‘lean back’-modus, die het jaarverslag volledig automatisch afspeelt

  • slimme navigatie en een printversie

Award-winnaar

Het jaarverslag kende veel succes. We ontvingen zeer positieve reacties van zowel het team binnen UZ Brussel als van de gebruikers. Het jaarverslag werd gelezen door het grote publiek en opgepikt in andere media. We zien het aantal lezers jaar na jaar stijgen. Door de mooie content marketing en employer branding, wonnen we zelfs de Grand Prix Content Marketing “Best Innovation” en een IAB MIXX Award “Best design”.

Our expertise
  • Information design
  • Data storytelling
  • Data visualization