JEF - Een digitale strategie voor een nieuwe fusie

JEF is een fusie van drie organisaties rond (educatieve) jeugdfilm: Jeugdfilmfestival, Jekino en Lessen in het donker. JEF is dan ook meer dan film. Ze gaan voluit voor kwalitatieve jeugdfilms. Met extra lesmateriaal voor scholen, een overzicht van filmvertoningen voor ouders, als aanspreekpunt voor beleidsmakers en de filmsector. Maar vooral… voor en door kinderen en jongeren, die film kunnen beleven, hun blik verruimen, en samen film leren maken.

Case Jef Logo 2x
Case Jef Img1 2x

Omdat JEF in de kinderschoenen stond, moest de fusie nog goed vormgegeven worden. Een digitale strategie hoort daar ook bij. We waren enthousiast om JEF te helpen, maar het budget was beperkt. Hoe begin je dan aan een digitale strategie voor een gloednieuwe fusie, zonder tijd voor strategische oefeningen?

Case Jef Img2 2x
Case Jef Img3 2x

Bits of Love deelde zijn kennis rond digitale strategie en digitale marketing. Een eerste uitdaging: de bestaande content van de 3 oorspronkelijke organisaties verzamelen, analyseren en samensmelten tot 1 verhaal, het verhaal van JEF. Het beperkte budget dwong ons om extreem pragmatisch aan het werk te gaan. In 4 (intensieve!) co-creatieve sessies ontrafelden we de geschikte contentstrategie.

Bits of experts

Technische uitdagingen voor dit project waren:

  • een zeer gebruiksvriendelijke website maken voor verschillende doelgroepen

  • een heavy content website bouwen die toch razendsnel werkt (er zit een gigantische databank achter)

  • de bestaande filmdatabases van de 3 oorspronkelijke organisaties automatisch laten samensmelten

  • de UITdatabank (Uit in Vlaanderen) integreren in de website: evenementen uit de UITdatabank automatisch laten ophalen en tonen op de website van JEF

Bits of Love Love Love

Bij Bits of Love zijn we dol op inzichten geven. Inzichten die de wereld een beetje vooruithelpen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen en jongeren alle kansen krijgen om uit te groeien tot kritische volwassenen. Ons geloof in kwalitatieve jeugdfilms en audiovisuele kennis was zo groot dat we mee in het verhaal stapten als partner van JEF. Vanuit ons sociaal engagement namen we een deel van de ontwikkelingskost van de nieuwe JEF-website op ons.

Case Jef Img4 2x

Manon van JEF getuigt over onze samenwerking: "We werden van begin tot eind goed begeleid. Alle stappen van het proces werden goed voorbereid, met ons afgetoetst en verder opgevolgd. De mensen van Bits of Love denken ook proactief mee en hielpen ons vanuit hun ervaring knopen doorhakken en keuzes maken. Die begeleiding was voor ons een enorme meerwaarde. Een geruststelling ook: dat we mensen aan boord hadden met de nodige knowhow op vlak van online marketing en communicatie. We hebben uiteindelijk van een zeer complexe database een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website kunnen maken."

Our expertise
  • Content analysis
  • Data analysis